Ads (728x90)

PADANGPOS.COM, (Malaysia).

 "Malaysia menguning", itulah yang ramai disebutkan di media sosial, khususnya Twitter, menyorot aksi unjuk rasa kelompok anti-korupsi 'Bersih' Sabtu (29/8/2015) ini, yang terangkum dalam tagar #Bersih4.

Masyarakat Malaysia yang tergerak oleh sosialisasi 'Bersih' untuk berunjuk rasa, berkumpul di Kuala Lumpur demi menekan PM Malaysia Najib Razak untuk segera turun dari jabatannya.

Mengusung kata "bersih", kelompok 'Bersih' merangkul masyarakat Malaysia yang memiliki gagasan serupa untuk melakukan pergerakan dan menuntut pemerintahan yang adil dan bersih dari tindak kecurangan apapun.

Di media sosial Twitter, banyak pengguna yang membagikan sejumlah foto yang memperlihatkan sekumpulan orang berkaos kuning dan beberapa daerah di Kuala Lumpur yang dipenuhi lautan orang-orang berkaos kuning.

Hampir sebagian besar pengunjuk rasa memang mengenakan pakaian berwarna kuning, sebagai bagian dari pergerakan dari kelompok 'Bersih' yang mengenakan kaos berwarna kuning bertuliskan 'Bersih4'.

Saking banyaknya yang berpakaian kuning, beberapa pengguna yang mengunggah cuitan menggunakan tagar #Bersih4 sampai menyertakan foto yang memperlihatkan segerombolan tokoh Minion dari film 'Minions' dan 'Despicable Me', yang sama-sama didominasi warna kuning.

Sejumlah pengguna juga mengutarakan pendapatnya melalui cuitan-cuitan terkait topik #Bersih4. Satu di antaranya adalah akun @aiminordin yang mengunggah cuitan: "Satu dunia tahu. Kau tak malu ke apa kau dah buat kat Malaysia ni Najib ?".

Ada pula akun @Muzill_kun yang mengatakan: "Ternyata Bersih 4.0 dah tunjuk yg Rakyat Malaysia ni bersatu padu nak menegakkan ekonomi balik...Tahniah...Harap Najib sedar".

Post a Comment